september 06, 2006

Hetz og diskriminering på den islamiske festival

Miriam Shekter er født i Polen, arkitekt og deler sin tid mellem Danmark og Frankrig. Hun arbejder også frivilligt på Radio Shalom, en af Københavns lokalradioer.
Hun skriver om en oplevelse under den islamiske propagandafest:

I går havde jeg Trevor Davis i radiostudiet for at tale om Middle East Festivalen, og for at få svar på mine beskyldninger om de anti-israelske dispositioner, der er taget. Senest med antologien...om han var i defensiven!

Efter interviewet var jeg til hip-hop + rap koncert (under nævnte festival) med gruppen DAM. Dygtige musikere og performere, ingen diskussion om det. Og den kunstneriske frihed skal jeg slet ikke kritisere.

DAM omtales som "Israelere". De kalder dog sig selv for "Palæstinensere". De stod og hetzede publikum op i mod Israel med deres texter og deres politiske budskaber. Det smertede at være vidne til de tre sangeres verbale udfald mod det land, som de repræsenterer i festivalen.
"The Zionist band that occupied my land in 1948", var kun en af de milde udsagn, jeg måtte lægge øre til.

Jeg spørger bare: hvilket andet land i Mellemøsten ville tillade deres kunstnere at være så "anti" som denne gruppe? De ville for længst have været havnet i et koldt fængsel i det pågældende land.
Der er næppe noget andet band eller enkelt kunstner, som er med i festivalen, som bagtaler sit/deres eget land. Men det er OK, når det gælder Israel åbenbart!

Jeg undrer mig over, hvor den bro er, som festivalen skulle bygge over kulturforskelle og meninger. Den er svær at få øje på med et så ensidigt program, hvor ikke en eneste - kunstner optræder på hebraisk! Dette sprog er helt udraderet af programmet!

Miriam Shekter