juli 14, 2010

Hvad siger nordmændene?

Der kom budskab fra Oslo: ”Bruker kirkegården som park”, stod der som overskrift. Den overskrift kunne ikke umiddelbart forarge mig

Det lød ikke allarmerende i mine øren. I årtier har jeg som turistguide for italienere gjort omærksom på den store forskel der er mellem Nordens kirkegårde og Italiens. Klimatet sydpå er ikke indstillet på al den overvældende frodighed, som er plusset heroppe. Dernede gælder det monumenter og gravmæler i sten, Jeg forklarede, at vore kirkegårde også blev brugt som parker. Man gik gerne en tur på kirkegården. Italienerne smågyste og slog korsets tegn for sig.

Men da jeg læste budskabet fra Oslos kirkegård forstod jeg, at man åbenbart ikke bar sig så pænt ad i ”parken”. Se, det er jo en anden sag.

Det skyldes vel vor tids almene forfald af moral og etik?

- Folk tar seg mer og mer til rette. Vi har skilt ved alle innganger med ordensreglene, men mange leser dem ikke, sier direktør i Gravferdsetaten i Oslo, Margaret Eckbo.

- Sykling, jogging, piknik, lufting av hunden, soling og grilling er blant aktivitetene som ikke normalt hører hjemme på en kirkegård. Også narkomaner som setter sprøyter er et problem på flere gravlunder.

Tja, hvad siger nordmændene?

Kilde: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2944392.ece