september 04, 2014

Igen om Børn på Hospital

Frode Muldkjær var ikke nøjeregnende med sine oplysninger.


Nylig fik jeg en brochure fra en såkaldt forbrugergruppe i Århus. Det drejede sig om børn på hospital. Når man har set forholdene i Nigeria under borgerkrigen, når man har set et hospital i Gambias hovedstad eller har været inde på en fødeafdeling i Marokko, må man ærlig talt undre sig.

Først og fremmest påstås det i en folder, skrevet af Frode Muldkjær, at ”du har betalt for hospitalsophold og har dermed ret til at kritisere den service, du får for pengene”. Det er en yderst tvivlsom påstand, om de, der har børn på hospitalet, selv har betalt derfor. Den store del af dem, der er forbrugere af de sociale ydelser, har ikke på det tidspunkt, hvor de er forbrugere af dem, betalt bare en brøkdel i skat af det, som de modtager..

Jeg har selv engang haft mit ældste barn på hospital. Barnet var to år, og jeg var studerende i Århus. Sengene kostede vel ikke 2000 kroner per dag dengang. Men det vilde være fuldstændig latterligt, om jeg vilde påstå, at jeg – eller rettere min kone – dengang gennem de beskedne skatter hun betalte af sin meget beskedne indkomst, havde betalt for bare en uges hospitalsophold.. Selvfølgelig skal man ikke falde bagover af taknemmelighed over, at andre betaler for èn, men når nu argumentet bruges, må det slås fast med syv-tommer søm, at det ikke er ret mange, der selv har betalt for den slags,


Læge Helge Holst Kjærgaard, trykt i AKTION 2.79