december 01, 2014

Politikere skal være tæt på befolkningen



- mandag den 1. december 2014

Vi skal tættere på hinanden!

I dag er det den første december, og jeg glæder mig!

Jo, jo, jeg glæder mig da selvsagt til julemåneden og juleaften, men lige nu tænkte jeg nu mest om på torsdag, hvor jeg skal besøge Danfoss på Als, asylcentret på kasernen og om aftenen deltage i et offentligt møde på Comwell i Sønderborg. For det er dybt interessant og inspirerende at komme ud og se, møde og tale med de mennesker i vort land, al politik jo handler om.

I starten af november besøgte jeg et ældrecenter i Assens, bydelen Vollsmose og deltog i et offentligt møde på Fangel Kro. Her fik jeg blandt andet talt med politifolk i Vollsmose om, hvordan de oplever området. De gør et godt stykke arbejde i det daglige, og som politiker var jeg meget nysgerrig i forhold til, hvilke redskaber de mangler. Det gik også op for mig, hvor mange penge, vi egentligt bruger på bydele som Vollsmose, og hvor vigtigt det er, at vi får brugt disse mange ressourcer på en ordentlig måde. Skal Danmark hænge sammen, så må der ikke være store ghettoområder, hvor parallelsamfundene hersker.

For et par uger siden gik turen til Sydsjælland, hvor jeg fik besøgt kagefabrikken Bisca (også kendt som Karen Volf) i Stege og Køge Sygehus. Sidstnævnte er på vej til at blive et af de nye såkaldte supersygehuse, og det var, undskyld, superinteressant at høre om, hvordan det hele skrider frem. Hvad der er af udfordringer, og besøget har gjort mig meget opmærksom på, hvad vi især skal holde øje med i forhold til, at supersygehuset i Køge og de andre kommende supersygehuse nu også blive sådan, som vi oprindeligt havde tænkt dem. At de ikke skridt for skridt bliver mindre og mindre superagtige, og ender med slet ikke at stå mål med det, som borgerne har brug for og forventer.

Hvad angår Bisca og Danfoss, så er det jo spændende at se produktionen. Hvordan de mange forskellige produkter bliver til. For mange tænker jo ikke over den slags, når man for eksempel i juletiden sætter tænderne i en klejne eller en brunkage. Men mine besøg handler også om arbejdspladser. For virksomheder som Bisca og Danfoss skaber arbejdspladser i dele af landet, hvor der ellers ikke er så mange af slagsen, og hvor det er svært at få skabt nye. Her er det vigtigt, at vi politikere lytter til, hvad netop den slags virksomheder siger, gør det særligt udfordrende at have produktion i Danmark. For det er ikke smart, at danske virksomheder er underlagt langt større byrder eller hårdere krav til produktionen, end for eksempel tyske og svenske virksomheder er det. Hvis det er billigere og nemmere at drive sin virksomhed i et naboland til Danmark, så bør vi altså ikke blive forundrede, hvis nogle virksomheder vælger at flytte.

For det nytter ikke noget blot at sidde bag skrivebordet, granske regneark og så føre politik derefter. Det løser sjældent noget! Politikerne skal være tæt på borgerne og omvendt. Kun sådan sikrer vi, at der bliver ført virkelighedsnær og fornuftig politik fra Christiansborgs side og at vi løbende kan justere lovgivningen, så den passer til virkeligheden, som den er. Vi skal ikke, som visse tilhængere af EU synes at mene, længere væk fra hinanden, nej, vi skal tættere på!

Og jeg glæder mig til at komme tæt på nu på torsdag og i det nye år, hvor jeg besøger flere steder rundt om i Danmark.

Måske vi ses? Det håber jeg!

Med venlig hilsen

Kristian Thulesen Dahl