november 24, 2016

Provokation ved Slotskirken i Wittenberg


Ars longa, vita brevis
Danskere! Hallo. Vågn op! Her er der åbenbart noget danskere skal være stolte over!

En mand klæbede sin penis fast på Luthers Thesen-dør.
http://www.mz-web.de/25044958 ©20

Næsten nøgen, kun i sokker og med et orangefarvet sjal har den danske "performance-kunstner" Max Uwe Jensen søndag eftermiddag 6/11 sørget for opmærksomhed ved Slotskirken i Wittenberg.

Kunstner klæber sit lem fast til kirkedøren.
"Jeg har klæbet min penis fast til døren med klæbebånd". Sådan beskriver den 46-årige sin aktion til Mitteldeutsche Zeitung (Mellemtysklands Avis).  Og så deklamerede han på gebrokkent tysk det berømte Luther-citat "Her står jeg og kan ikke andet, Gud hjælpe mig".
På engelsk tilføjede han, at Luther var en rebel. Reformatoren skal have udtalt ordene for kejseren på rigsdagen i Worms, da han nægtede at tilbagekalde sine skrifter.

Hvorfor Jensen gjorde det?
"Jeg ser Martin Luthers thesenopslag som en slags "happening". Jeg vilde lave min egen happening ud af det", erklærede han i telefonen. Politiet ser anderledes på det: Wittenbergpolitiet beskylder den danske kunstner for exhibitionistiske handlinger og brud på husfreden. "Sådan noget har vi ikke haft endnu" siger lokale Cornelia Dieke.
Provokationsexperten Jensen viser sig overrasket. "Efter aktionen klædte jeg mig på igen. Jeg så politibetjentene, men de kendte mig nok ikke igen."

Jensen har vakt opmærksomhed flere gange med sine aktioner. I det danske Aarhus har han januar 2005 tisset i en vandkunst af Olafur Eliasson. I december 2014 skabte Jensen avisoverskrifter, da han malede et portræt af den nøgen-prominente Kim Kardashian med sin penis i akryl.
Han skal have brugt 10 timer til kunstværket. "Jeg laver mange ting med min penis", erklærer Jensen. For kort tid siden vækte han furore i København. Den berømte statue af H.C.Andersens Lille Havfrue blev halshugget i 1964 af ubekendte. Jensen mindede folk om forbrydelsen - idet han lavede den efter.
Også der viste han sig nøgen.

Kilde:  Mitteldeutsche Zeitung 7. 11. 2016, der har mere om Uwes kamp med sin penis.



Tænk at have så meget medfødt kunstsans, at den giver sig udslag i kroppen og åbner  mulighed for kunstudstillinger overalt, når man har lyst og betaler.
Man sidder undrende tilbage med spørgsmålet: HVEM VAR PROVOKATIONEN RETTET IMOD?